Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki. Zapewnia równowagę między rozwojem fizycznym i psychicznym dziecka, potrzebę ruchu i swobodnej zabawy.
Przedszkole promuje zdrowy i aktywny tryb życia, zachowania przyjazne przyrodzie, buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej, rozwija kompetencje społeczne, a także uczy odróżniania dobra od zła. Pełni również funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
Miejskie Przedszkole nr 51 w Katowicach zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje w zakresie wychowania przedszkolnego, języka angielskiego, rytmiki oraz specjalistów: psychologa, logopedę, nauczyciela zajęć rozwijających uzdolnienia sportowe, pedagoga specjalnego. Kadra tworzy życzliwą i rzeczową atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy poprzez system oceniania, nagradzania, wsparcia indywidualnego, organizowanych szkoleń, doskonalenia zawodowego.
Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie przedszkola, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację podstawy programowej i przyjętych programów. Nowoczesne wyposażenie, kąciki zainteresowań , pomoce dydaktyczne , tablica interaktywna, monitory interaktywne i atrakcyjne zabawki zachęcają do wszechstronnego rozwoju przedszkolaków oraz swobodnej zabawy dzieci. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu, prowadzeniu obserwacji przyrodniczych, zabawom badawczym a także rekreacji.
Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań i talentów dzieci.
Przedszkole respektuje zasady zrównoważonego rozwoju w aspektach: przyrodniczym, społecznym, ekonomicznym i kulturowym. Propaguje dbałość o zdrowie oraz zachowania przyjazne przyrodzie.
Dzieci wdrażane są do troski o własne zdrowie i aktywności ruchowej oraz poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać i szanować, a także korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb.
Przedszkole rozwija kompetencje kluczowe, uczy współdziałania i prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach.
Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje: dobro, piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, szacunek, zdrowie, przyrodę, ojczyznę.
Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość narodową i regionalną wychowanków, a także poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej.
Ponadto placówka rozwija zainteresowania i uzdolnienia dzieci, doskonali kompetencje poznawcze wychowanków. Oferuje zajęcia dodatkowe zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami dzieci oraz rodziców. Wykaz zajęć jest ustalany na początku każdego roku po konsultacjach z rodzicami.
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:
SPOSOBY MOTYWACJI DZIECI:
Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
W naszym przedszkolu dziecko ma prawo do:
Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami. Wśród form takiego współdziałania są m.in. uroczystości, zajęcia otwarte, zajęcia warsztatowe, spotkania w grupach, zebrania organizacyjne, konsultacje, prelekcje. Rodzice mogą obserwować dzieci w działaniu i włączać się w różne aktywności. Ponadto współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki, roczny plan pracy, ofertę zajęć dodatkowych oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Placówka zapewnia częste kontakty między przedszkolem a domem m.in. poprzez cotygodniowe konsultacje indywidualne z nauczycielami.
Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji poprzez m.in. rozmowy indywidualne, gazetki grupowe, skrzynka uwag i spostrzeżeń, ogłoszenia bieżące zamieszczane na tablicy informacyjnej, strona internetowa. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwiają podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola.
Przedszkole włącza się także w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w akcjach charytatywnych. Do stałych tradycji należą działania będące przejawem troski o środowisko naturalne i zdrowie takie jak udział w projekcie "Zdrowy przedszkolak", "Mamo, Tato, wolę wodę!", "Akademia zdrowego uśmiechu". Udział w ogólnopolskiej kampanii "Cała Polska czyta dzieciom".
Przedszkole promuje swoją odrębność i specyfikę przez gazetkę "Przedszkolaczek" i stronę internetową, kronikę przedszkolną.
Absolwent Przedszkola:
Tworząc koncepcję uwzględniono:
Uszczegółowieniem koncepcji pracy przedszkola jest roczny plan pracy przedszkola.
W Polsce Rzecznikiem Praw Dziecka jest Monika Horna-Cieślak - adwokatka, działaczka społeczna, badaczka. Urząd Rzeczniczki Praw Dziecka objęła 20 grudnia 2023 roku.
https://brpd.gov.pl/o-rzeczniku/
Prawa dziecka - przedmiot traktatów międzynarodowych, w szczególności Konwencji o prawach dziecka z 1989r.
Miejskie Przedszkole Nr 51 w Katowicach jest publiczną placówką oświatowo-wychowawczą prowadzoną przez Miasto Katowice i nadzorowaną przez Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach.
Przedszkole działa w oparciu o Statut opracowany przez Radę Pedagogiczną.
Placówka powstała w latach 50-tych, na początku jako przedszkole dwuoddziałowe następnie w latach 80-tych jako przedszkole trzyoddziałowe. W okresie modernizacji i rozbudowy od początku została przewidziana na przedszkole.
Obecnie na powierzchni 1035,5 m2 do dyspozycji dzieci są cztery sale zajęć oraz sala rytmiczna.
Po modernizacji i rozbudowie w roku 2002 w przedszkolu jest kolorowo, przytulnie i nowocześnie.
Każda grupa posiada odrębną kolorystykę sali, wyposażoną w meble dla dzieci zharmonizowane z resztą wyposażenia, regulowane stoliki i krzesełka spełniają aktualne normy i wymogi sanepidu, odrębną łazienkę wyposażoną w armaturę dostosowaną do potrzeb dzieci.
Sala 3-latków
Sala 4-latków
Sala 5-latków
Sala 6-latków
Łazieńka
Łazieńka
W każdej z sali, w oknach znajdują się kolorowe rolety chroniące dzieci przed nadmiernym nasłonecznieniem. Posiadamy duży, piękny ogród i plac zabaw znajdujący za budynkiem przedszkola, w miejscu oddalonym od ulicy, wyposażony w bezpieczny sprzęt. Urządzenia posiadają certyfikat i poddawane są rocznym przeglądom zleconym firmie która wyposażyła plac zabaw.
Praca w przedszkolu planowana jest zgodnie z arkuszem organizacyjnym, zatwierdzanym co roku przez organ prowadzący - Miasto Katowice.
Nadzór pedagogiczny pełni Śląski Kurator Oświaty.
Placówka, zgodnie z potrzebami rodziców, czynna jest w godzinach od 6.00 do 17.00. Przedszkole w okresie wakacyjnym pełni dyżur letni.
Prowadzimy zajęcia w czterech grupach wiekowych:
Do każdej grupy wiekowej uczęszcza 25 dzieci.
Obecnie w przedszkolu zatrudnionych jest ośmiu nauczycieli, łącznie z dyrektorem, w pełnym wymiarze godzin. Czterech nauczycieli - specjalistów w niepełnym wymiarze czasu pracy: logopeda na 0,25 etatu, rehabilitant - 0,33, psycholog - 0,20 etatu oraz katechetka - 0,09 etatu, 0,06 etatu nauczyciel języka angielskiego, 0,06 etatu nauczyciel zajęć rytmicznych. Wszyscy posiadają pełne kwalifikacje do pracy z dziećmi.
Czworo nauczycieli ma ukończone studia wyższe magisterskie, pozostali studia wyższe licencjackie. Wszyscy nauczyciele biorą aktywny udział w kursach doskonalących i warsztatach metodycznych. Wysoko wykwalifikowana kadra pedagogiczna sprzyja rozwojowi intelektualnemu, moralnemu, społecznemu, kulturalnemu oraz zdrowotnemu wychowanków.
W celu zapewnienia właściwej organizacji pracy w przedszkolu jest zatrudnionych 9 osób obsługi i administracji : starszy referent, pomoc nauczyciela, kucharka, dwie pomoce kuchenne, cztery woźne oddziałowe na pełny etat, dwie osoby w niepełnym wymiarze konserwator- 0,5 etatu, robotnik polowy - 0,5 etatu.
Za zgodą rodziców prowadzone są zajęcia z religii.
W przedszkolu ustalone są ramowe rozkłady dnia dostosowane do możliwości psychoruchowych dzieci poszczególnych grup wiekowych. Zgodnie z realizacją programu adaptacyjnego dzieci młodsze maja zapewniony poobiedni odpoczynek począwszy od miesiąca listopada do kwietnia. W pozostałym, sprzyjającym okresie pogodowym dzieci korzystają z zabaw w ogrodzie przedszkolnym.
Wszyscy wychowankowie korzystają z wyżywienia, według wyboru rodziców z dowolnej ilości posiłków (zgodnie z podpisaną umową z przedszkolem). Posiłki przygotowane w nowoczesnej kuchni są zgodnie z zasadami dietetyki. Na placówce jest wydzielony pion kuchenny w którym jest przygotowywanych średnio 100 posiłków. Dbamy o wysoki poziom przygotowywanych posiłków szczególnie jeśli chodzi o jakość produktów i zdrowe odżywianie.
Rozkład posiłków:
Na naszej stronie internetowej zamieszczamy tygodniowy jadłospis w zakładce "Jadłospis".
Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. a w szczególności wspomaga i ukierunkowanie indywidualny rozwój dziecka zgodnie z jego potencjałem i możliwościami rozwojowymi. Współdziała z rodziną pomagając jej w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do podjęcia nauki w szkole oraz sprawuje opiekę nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb i możliwości psychofizycznych.
Nauczyciele w pracy z dziećmi wykorzystują elementy następujących metod: Pedagogiki zabawy, R.Labana, W. Sherborne, K.Orffa, B.Strauss, P.Denisona, E.Gruszczyk-Kolczyńskiej.
Przedszkole znajduje się w gronie placówek, które promują zdrowie i edukacje prozdrowotną w codziennym życiu. W roku szkolnym 2009/2010 przedszkole uzyskało Certyfikat Śląskiej Sieci Szkół /Przedszkoli Promujących Zdrowie.
Zapraszamy członków rodzin naszych dzieci do udziału w uroczystościach przedszkolnych, zajęciach otwartych, warsztatach, prelekcjach, zebraniach szkoleniowych. Zachęcamy rodziców do współredagowania przedszkolnej gazetki "Przedszkolaczek", w której prezentujemy zabawy i ćwiczenia dla dzieci oraz artykuły dla rodziców pisane przez nauczycieli przedszkola, wykaz ciekawych pozycji książkowych, porady oraz kalendarz uroczystości.
Przedszkole organizuje wyjazdy do kina, teatru, sali zabaw, całodzienne wycieczki autokarowe do atrakcyjnych miejsc. Na terenie przedszkola odbywają się koncerty muzyki poważnej, teatrzyki, wernisaże oraz pikniki rodzinne na powitanie lata.
Jesteśmy organizatorem konkursów o charakterze miejskim dla dzieci z katowickich przedszkoli w czasie których dzieci mają możliwość wykorzystania swojej wiedzy i umiejętności zdobytych w ciągu całego roku.
- "Zdrowo i wesoło" -IV edycja- celem konkursu jest promowanie i upowszechnienie wśród dzieci przedszkolnych zasad zdrowego stylu życia.
- "Bezpieczne wakacje nad wodą" -XIV edycja- celem konkursu jest propagowanie aktywności ruchowej, znajomości podstawowych technik pływackich, udzielania pierwszej pomocy tonącym, sposobu spędzania czasu wolnego nad wodą.
Przedszkole co roku organizuje tygodniowe wyjazdy dzieci na "Zielone Przedszkole" w okresie wiosny do miejscowości uzdrowiskowych-Rabka, Poronin, Małe Ciche, Białka Tatrzańska. Oferta skierowana jest dla dzieci 5-6 letnich, koszty wyjazdu pokrywają rodzice. Podczas wyjazdu dzieci realizują m.in. program autorski "Zabawy na zielonym przedszkolu"
Miejskie Przedszkole nr 51 bierze udział w programach i akcjach ogólnopolskich, m.in. "Szklanka mleka", "Święto drzewa" -sadzenie drzew, "Zbieraj makulaturę - ratuj konie", "Cała Polska czyta dzieciom". Jesteśmy placówką otwartą na ciekawe propozycje, projekty i programy które mają bezpośredni wpływ na wszechstronny rozwój dziecka.
Współpracujemy także z innymi przedszkolami i instytucjami przyjaznymi dzieciom biorąc aktywny udział w organizowanych konkursach , przeglądach , spartakiadach i rajdach.